Dr Ričard G. Erskin je 19, 20. i 21. marta 2021. godine, u organizaciji Nacionalne asocijacije za transakcionu analizu – NATAS, održao online video-seminar od 3 sesije na temu: „Rad sa Ego stanjima Deteta: Primena istraživanja i teorije dečijeg razvoja u psihoterapiji sa odraslim klijentima”.

Zbog velikog interesovanja članova zajednice psihoterapeuta koji su učestovali na video-seminaru koji je dr Ričard Erskin održao u decembru 2020. godine, kao i zbog izuzetno dobrih rezultata evaluacije ovog seminara, iako veoma zauzet, dr Erskin je našao vremena da pripremi predavanje na temu za koju je najveći broj učesnika bio zainteresovan.

Na seminar su bili pozvani psihoterapeuti i edukanti različitih psihoterapijskih pravaca, a posebno edukanti transakcione analize, integrativne psihoterapije, geštalt terapije i psihoanalize.

Dr Erskin je priznati stručnjak koji na izuzetno vešt način obrazlaže teorijske i praktične koncepte i veoma uspešno vodi lične radove. Njegove radionice su masovno posećene svuda u svetu, a za vreme pandemije COVID-19 se nije zaustavio, te je cele 2020. godine držao online video-seminare za psihoterapeutske zajednice širom sveta.

Na ovom seminaru, predstavljeni su različiti koncepti transakcione analize i integrativne psihoterapije zasnovane na razvoju relaciono fokusirane  – integrativne psihoterpije.

Za lečenje zanemarivanja i trauma iz detinjstva potreban je psihoterapeut koji se prilagođava nivoima emocionalnog i kognitivnog razvoja svakog klijenta. Da bi postigli ovaj oblik lečenja, psihoterapeuti i savetnici moraju biti u stanju da primene koncepte razvojne psihologije dece i rezultate istraživanja u svojoj terapijskoj praksi, kako bi identifikovali i efikasno radili na izazovima kao što su:

• Sećanja iz ranog detinjstva koja su otelotvorena u fiziološkim senzacijama, ukorenjena u afektu ili nesvesno odigrana u odnosima odrasle osobe. Takva sećanja nisu dostupna svesti, jer su prelingvistička, presimbolička, proceduralna i implicitna. Međutim, ovi neurološki otisci rađaju nesvesne obrasce Ego stanja Deteta koji utiču na naše klijente u njihovim odraslim životima.

• Fiziološki, emocionalni i bihevioralni znaci poremećaja odnosa novorođenčadi i roditelja očigledni su od prvih nekoliko meseci detetovog života i tokom adolescencije. Suptilne verzije te iste samostabilizirajuće dinamike možemo videti kod odraslih klijenata kada su u različitim Ego stanjima Deteta: ukrućivanje tela, agitacija, izbegavanje kontakta očima, distanciranje od svojih osećanja. Takvo ponašanje može signalizirati nerešene prekide/poremećaje odnosa u ranom detinjstvu koji nastavljaju da stvaraju poremećaje i sukobe i kasnije u odraslom dobu.

• Stvaranje metoda prilagođenih određenom ritmu novorođenčadi, deteta ili deteta školskog uzrasta, njihovom uticaju i kognitivnom nivou funkcionisanja i jedinstvene relacione potrebe na nivou razvoja, gde odrasli klijent može biti fiksiran. Potrebno je biti terapeutski odgovoran prema povučenom i tihom klijentu, klijentu koji je ili hipo ili hiperaktivan, kao i klijentu koji pruža otpor ili je ratoboran.

Svaka od ovih manifestacija u ponašanju može odražavati zanemarivanje i traume zbog kojih osoba ostaje „zaglavljena” na ranijem nivou razvoja.

Ovaj 9-časovni seminar (tri sesije, po 3 sata) fokusirao se na različite metode psihoterapije koje su osmišljenje pod uticajem teorije i istraživanja dečijeg razvoja.

Dr Erskin je izlagao razne hipoteze i koncepte dečijeg razvoja zasnovane na radovima sledećih teoretičara: Džona Boulbija, Erika Eriksona, Selme Frajberg, Žana Pijažea i Donalda Vinikota, kao i brojnih savremenih istraživača dečijeg razvoja.

Konkretno, obuhvaćeno je:

• Stvaranje razvojnih slika i hipoteza;

• Procene i reagovanje na nesvesne obrasce vezanosti;

Prevođenje” telesnih senzacija i afekata u jezik;

• Omogućavanje formiranja rečnika i pojmova;

• Konstruisanje životnih narativa kroz zaključivanje;

• Korišćenje fenomenološkog i istorijskog istraživanja (enquiry) i

• Omogućavanje emocionalno sigurne terapijske regresije (na prethodne periode razvoja).

Ukoliko niste prsustvovali radionici, a želite da pogledate snimak sva tri dana radionice, (ili snimke bilo koje od prehodnih radionica koje je organizoavo ili ko-organizovao NATAS), možete da naručite snimak. Naša preporuka je da ako ste u mogućnosti uvek prisustvujete radionici, jer na taj način imate mogućnost direktnog kontakta sa predavačem.

Ovaj online video-seminar (preko Zoom aplikacije) odvijao se na engleskom i srpskom jeziku sa konsekutivnim prevodom.  (Opis konsekutivnog prevoda možete pronaći ovde: šta je konsekutivno prevođenje).

Dr Erskin insistira na konsekutivnom prevodu, jer je to najbolji način da se uživo usklađuje (attune) sa prevodiocima i učesnicima – da  prati da li polaznici dobro razumeju sadržaj gradiva, da prati učesnike i njihove reakcije i potencijalno ih uključi u diskusiju.

Samo učesnici koji su prisustvovali seminaru su dobili sertifikat o 9 sati edukacije.

Handouts i PowerPoint prezentacija autora nisu dostupni u okviru cene seminara, kao ni video-snimak seminara.

Za pripremu za učešće na ovom video-seminaru, predavač je preopručio da se pročita sledeća literatura:

1) Barbara D. Clark (1991) Empathic Transactions in the Deconfusion of Child Ego States,  Transactional Analysis Journal,  21:2, 92-98, DOI: 10.1177/036215379102100204

2)  Erskine, R.G. (2008). Psychotherapy of Unconscious Experience. Transactional Analysis Journal, 38: No. 2, 128-138. DOI:10.1177/036215370803800206

3) Erskine, R.G. (2009). Life Scripts and Attachment Patterns: Theoretical Integration and Therapeutic Involvement. Transactional Analysis Journal, 39; No. 3, 207-218. DOI:10.1177/036215370903900304

I po mogućstvu:

4) Erskine, R. G. (2015). Relational Patterns, Therapeutic Presence: Concepts and Practice of Integrative Psychotherapy. London: Karnac Books.

Za više informacija kontakt osoba:

Zvonko (Zvonimir Ninić); E-mail: natasrbije@gmail.com

Telefon: +381641376144

Dr Ričard Erskin je klinički psiholog, trener i direktor Instituta za Intergrativnu Psihoterapiju. Dr Erskin je prvobitno  obučavan za dečiju psihoterapiju usmerenu ka klijentu, a kasnije je takođe studirao geštalt psihoterapiju sa Fricom i Laurom Perls. On je sertifikovan klinički transakcioni analitičar i licencirani psihoanalitičar sa specijalizacijom u psihoanalitičkoj self-psihologiji i teoriji objektnih relacija. Njegov rad predstavlja integraciju svih ovih koncepata i pedeset godina kliničkog iskustva koje uključuje rad sa poremećenom decom, zatvorenicima iz zatvora sa maksimalnim obezbeđenjem, klijentima sa graničnim i narcističim poremećajem ličnosti, post-traumatskim stresnim i disocijativnim poremećajima identiteta. U poslednje vreme njegovo istraživanje i klinička praksa su se fokusirali na tretman šizoidnog procesa i na psihoterapiju opsesivnih poremećaja. Autor je nekoliko knjiga i brojnih članaka o teorijama i metodama psihoterapije. Njegova najprodavanija knjiga (sa Dženet Morsund i Rebekom Trautman) je Još iza, u nastavku empatije: Terapija kontakt(om)-u-odnosu” (1999, Bruner/Mazel).